söndag 20 september 2009

Åsikter

Jag antar att jag är en människa med väldigt starka åsikter. Det känns lite kusligt må jag säga. Jag har alltid tyckt att jag är en sån person som håller saker inne (vilket jag ifs gör) och inte tycker så mycket. Men fruktansvärt vad jag tycker. Jag har svar på tal till det mesta som folk säger, som bara maler på i huvudet. Det finns så många hycklare i världen. Jag är en av dom, det kan jag erkänna på en gång så det inte blir nåra missförstånd. Jag är en hycklare i allra högsta grad, men det är alla människor tror jag. Alla har lite splittrade åsikter och säga nått väldigt "smart" om någonting för att sedan dissa något som nån annan säger, med samma innebörd. Det hänger väl ihop med vårat behov av att vara, sedda, accepterade och bra antar jag. Vi vill va själva med vad vi tycker, men samtidigt få medhåll. Vill vara först med en åsikt eller så, men ändå inte ensam med den. Det finns så mycket. Så mycket som kan tolkas. Men nu kom jag som vanligt ifrån ämnet. Min lärare menade nog faktiskt väl när hon i 5an sa till mig att läsa ett häfte om att hålla sig till den röda tråden. Jag tog det som en förolämpning och sa "visst" men sen så kastade jag det när jag kom hem. Men jag tror att hon nog faktiskt menade väl. Jag har det aningen problematiskt att hålla mig till att prata/skriva om en sak. Vilket kommer in på det riktiga ämnet, att jag har så fruktansvärt mycket åsikter. Som enligt mig är bra, enligt andra.. ingen aning, eftersom jag aldrig säger nått. Så detta får nog bli en åsikts-blogg också skulle jag tro. Om jag orkar och vågar. De stora hindren i mitt liv. Bristen på mod och bristen på ork. Iaf. Anledningen till varför jag typ aldrig ger ut min åsikt är väldigt enkel, faktiskt. Annars brukar mina förklaringar vara hur invecklade och långsökta som helst. Men inte här, tycker inte jag iaf. Men det är så att jag alltid vill vara alla till lags. Vill vara en person som folk känner att de kan prata med och anförtro sig till. En person som folk känner sig trygg med och gillar. Jag tror att jag lyckats. Ganska bra iaf. Men det är svårt att vara en sån person och samtidigt framföra sin åsikt. Särskilt om åsikten inte stämmer överrens med den andras.. Men ibland kan jag bara inte hålla tyst, även om jag försöker. (eller jo, kanske, ibland) Men om det är nått som jag brinner sjukt mycket för, nått där mina åsikter och tankar är enorma, och nån säger nått som jag inte tycker stämmer, då kan jag inte hålla tyst. Eller oftast inte.
Men nu ska jag övertala far att rösta på det kyrkogrejet på det som jag vill. Han har ändå ingen större åsikt i det, då är det bättre att han röstar åt mig än röstar som mor gör tycker jag ;) sho.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar